torsdag, januari 22, 2015

Böcker jag läst sedan sist...

Först ut, boken jag slutade läsa. En av oss sover av Josefine Klougart. Den verkade så lovande. Dessutom har den hyllats, i alla fall det jag läst om henne har låtit som att hon är Skandinaviens mest lovande författare. Men, men, jag la den ifrån mig, läste en annan bok, tog upp hennes bok En av oss sover på nytt och kände bara att jag gick vilse i snårskogen av ord. Alla dessa liknelser och hintar om något annat blev för mycket, det var för mycket krusiduller, jag kunde inte komma riktigt nära textens kärna på grund av alla ambitiösa ordlekar och utsmyckningar. Nä, det kändes som att hon borde ha skrivit dikt istället. Så komprimerade var varenda mening och inget engagemang gick att finna. Vissa böcker får man lägga ifrån sig utan att ha läst färdigt dem. Men, jag skulle så gärna vilja prata med någon som läst den och uppskattat den! Jag skulle vilja förstå vad som tilltalar hen och inte mig.
Ps. Tänkte säga hur många sidor jag läst men jag hittar inte boken...återkommer när jag letat igenom alla boktravar :-) Ds.

Inga kommentarer: