torsdag, januari 01, 2015

Gott nytt år!

Idag tog jag en mycket halkig promenad och roade mig med växthusspaning. Midvintermörkret kanske inte är den bästa ljusättningen för att få ett växthus att komma till sin rätt,  men då kanske jag får följa upp med ett sommarinlägg. Hoppas nu att ingen blir upprörd, jag har ju inte kunnat fråga ägarna om det är okej att jag fotar och beundrar deras växthus.
Första växthuset är byggt av gamla fönster och har en jättefin gammal husdörr och en mur som är ganska hög. Växthuset är inte färdigt, det behöver fixas lite till och målas. Takhöjden är också rejäl och lutningen på takstolarna väl anpassad till vårt klimat här i norr. I måndags var det -27 grader i stan och igår, onsdag och tillika nyårsafton, var det +5 grader. Vilket väderomslag. Alla träd och buskar var ju vita och fyllda som om de varit lövade så det rasade mängder med snö i trädgårdarna under tisdagen.
Det andra har ett tak som bara lutar åt ett håll, och det har också en låg mur. Muren hjälper ju till att hålla värmen kvar, och det behövs ju här uppe i norr. Det ser  ut att vara mer för att mysa i än för odling och det är ju det jag gillar mest.
Det sista växthuset är ju fint eftersom det är i vinkel, men det är ganska låg takhöjd. Väldigt sött hur som helst. Jag avslutar inlägget med en skoter som kör ute på havet, isbrytarrännan syns strax utanför, det är vinter även om det är väldigt varmt.

Inga kommentarer: