torsdag, januari 22, 2015

The One Plus One av Jojo Moyes

Jag gjorde ett avbrott i läsningen av Josefine Klougarts En av oss sover och läste Jojo Moyes The One Plus One. Orsaken var att jag köpte boken när jag ändå beställde Nobelpristagaren Patrick Modianos L'herbe des Nuits, den kostade så lite och så vidare när man ändå beställer. Jag tror inte jag är den enda som lägger ytterligare något i varukorgen när jag ändå handlar, eller hur?
I alla fall, bestseller, det kunde bära eller brista men baksidestexten lät bra. Ibland behöver man bara få koppla av. Jag blev inte överförtjust när jag började läsa om huvudpersonen och hennes slit och släp för att få ihop nog med pengar för att betala räkningarna. När nästa huvudperson kom in i bilden var tillvaron rätt besvärlig även för honom. Men sedan, när deras vägar korsas och alla typiskt mänskliga problem kommer till ytan då ville jag bara fortsätta läsa. Det uppstod en feelgoodkänsla i alla vardagsbekymmer vi alla kan känna igen oss i, det är inget lyxliv, livet är inte fritt från bekymmer men man kan välja om man vill bara se sina bekymmer eller ta dem för vad de är och se möjligheterna bortom.

Inga kommentarer: