lördag, juli 18, 2015

Steg nummer ett i projekt växthus

Nu är den översta grässvålen undangrävd. Men grästovorna ligger i små högar runt om och det kommer att vara ett rejält jobb att få bort dem från gården. Hur som helst, en hyrd grävare och lite mätningar och stegande hit och dit och inget är sig längre likt på gräsmattan. 
Jag hoppas det blir bra. Jag hoppas det inte är alltför svårt att bygga ihop ett växthus. Och jag hoppas att hösten ska bli mild och fin och att jag hinner dra nytta av uterummet redan i år. Vad ska jag odla där då? Inte så mycket. Tomater. Jag älskar tomater och doften av tomatplantor. Dessutom ska änglatrumpen få plats där inne. I år, med den sena och rätt obefintliga sommaren, dröjde det länge innan jag vågade ställa ut den och den har heller inte fått några knoppar ännu. Fast varför skulle den, de ungerska syrénerna blommar ju fortfarande här uppe. 

Vi är en månad sena känns det som och visserligen låg jag på stranden idag när det var varmt och soligt men det var bara andra gången i år och jag doppade mig inte längre än till knäna. Hoppas det blir fler varma dagar! Under tiden har jag att göra. Ska jämna till och täcka med täckväv och fylla med sand förhoppningsvis redan nästa helg.

PS. Bilderna är tagna vid niotiden på kvällen men det går påtagligt mot mörkare tider, nätterna är inte lika ljusa som på bilden längre och det var dem för inte så länge sedan. DS.